April 12, 2011

Review "the Old Prophecy Of Winterland" on Wings Of Death Webzine (NL)

Here is the link to the review : http://www.wingsofdeath.net/content/36,12793

Frozen Dawn is ontstaan in 2005, in eerste instantie bedoeld als een project van Grinder (gitaar). Hij begon met het schrijven van muziek in de old school black metal stijl. Na het mislukken van de samenwerking met een Duitse zanger, besloot hij om van Frozen Dawn een band te maken. Met de hulp van Davinia (bas en zang) en (de Nederlander) Arjan (drums, beiden van Spiritual Intervention) leek dit wel te gaan lukken. Het vinden van een tweede gitarist en een permanente zanger bleek wat lastiger. Vlak na aanvang van de opnamen van wat debuutalbum The Old Prophecy Of Winterland zou gaan worden, verliet de zanger van dienst van dat moment de band. Ten einde raad en na onderling overleg besloot de band het vocalen probleem maar intern op te lossen: Grinder neemt vanaf dat moment de leadzang voor zijn rekening, met ondersteunende zangpartijen van Davinia. Een vaste tweede gitarist was al eerder gevonden in de persoon van Lord Morgoth. Er zijn trouwens van Frozen Dawn eerder al twee EP's uitgebracht, daar staan echter alleen nummers op die ook op dit debuut te vinden zijn, weliswaar nu wel opnieuw opgenomen.

Hoewel Frozen Dawn zichzelf presenteert als een ijzig koude, old school black metalband hoor ik in de muziek toch ook wel andere invloeden terug, het is niet louter black metal wat de klok slaat. Zo bestaat de korte felle instrumentale opener Cold Winds naar mijn mening vooral uit een heftige thrash riff, waar overigens niets mis mee is. Ook in de tracks die volgen horen we behalve black metal toch ook aardig wat thrash en death metal invloeden voorbijkomen. Niet dat de band van de hak op de tak springt qua muzikale stijl, het is eerder zo dat er een geheel van gesmeed wordt, dat de stijlen gemixt worden. Ikzelf zou Frozen Dawn niet zonder meer in een black metal hokje stoppen, de muziek is veelzijdiger dan dat. Natuurlijk staan er ook wel pure black metal tracks op het album, luister maar eens naar het razendsnelle Through The Gates Of Hate of het titelnummer van de cd.

Qua thema heeft Frozen Dawn wel gekozen voor een typische black/Scandinavische metal aanpak: koud, winter, en de strijd die dat in de natuur tot gevolg heeft. (C)old school black metal zou wel een leuke omschrijving kunnen zijn. De aanpak van de band heeft zich oorspronkelijk ook wel gericht op de eerste lichtingen Scandinavische bands, al is dit anno 2011 niet meer helemaal terug te horen. Het Mediterrane bloed kruipt blijkbaar waar het niet gaan kan (Frozen Dawn komt immers uit Madrid, Spanje) waardoor deze aanpak niet echt uit de verf komt. The Old Prophecy Of Winterland klinkt simpelweg te organisch en gevarieerd om voor koude en ijzige black metal door te kunnen gaan. Bijvoorbeeld Dark Lady klinkt met zijn bijna vrolijke hoempa deuntje toch veel te optimistisch om koud of evil te zijn? Of het lekker slepende Frozen Dawn met z'n fraaie, warme gitaarlijn. En dat bedoel ik dus louter positief.

De enige reden waarom ik nu het laatste nummer op het album nog even noem (Fuel For Hatred, een cover van Satyricon), is omdat ik het totaal misplaatst vind. Het past qua muziek en sfeer totaal niet bij de rest, al is het qua productie wel een superieure versie.
Created: 12-04-2011 / Chris