November 4, 2014

Review "Those of the Cursed Light" in Gorgers Metall Webzine (Norwegian)

Here is the link to the review: http://gorger.org/omtaler2014.htm

Frozen Dawn er en forholdsvis fersk, spansk svartmetall-trio som nå er ute med sin andre skive. Jeg rakk å høre tre låter av denne før leggetid for en ukes tid siden. Ikke nok til å skrive et inntrykk, men det var nok til å vite at jeg ville høre plata mer inngående og skrive en omtale. Italienernes svartmetall er nok sterkt innspirert av svensk sortmetall, og jeg tror spesielt Marduk og Watain har vært med på å forme det musikalske uttrykket, der hurtige takter akkompagneres av vakre, kalde melodilinjer. Etter et par lytt så jeg for meg en femmer. Etter 5-6 gjennomlyttinger sank inntrykket til fire grunnet mangel på originalitet, litt snodig vokal, samt lettere meningsløse tekster. Etter minst fem ytterlige runder har jeg nesten ombestemt meg. Skiva er i grenseland mellom 4 og 5, men jeg lander på en sterk firer.
Frozen Dawn har gjerne ikke enorm egenart, men de har låtskriver-egenskaper og livsgnist. Vi snakker riktignok ikke intrikate intellektuelle låtstrukturer, men bandet skriver låter som skiller seg fra hverandre, samtidig som helheten bevares. Jeg føler også at det skinner igjennom at de har iver og glød, og er sultne. Disse karene er hakket mer melodiske enn Watain, da de innlemmer flere og mere melodier. Langt bedre melodilinjer enn de fleste lirer av seg nå til dags. Fullt så melodiøse som Dissection er de dog ikke. Vokalen har et litt mer hest preg enn tradisjonell blackvokal, men når jeg vendte meg litt mer til den oppdaget jeg at den hadde en positiv virkning på bandets evne til å skille seg ut fra den gemene hop. Tekstene høres fortsatt ut som Immortals fantasi-tekster kjørt gjennom foodprosessoren, smurt utover bakepapir og stekt på lav temperatur. Her brukes alle klisjéer flittig. Snø, is, kulde, demoner, lyn, ild... you name it. Det er ikke noe å hefte seg ved. Tekstene gir ikke noe særlig inntrykk hvis de ikke blir lest.
Dette er en meget habil andreskive med høy underholdningsverdi. Litt kaldere stemning i musikken, og ikke bare i tekstene, til neste gang, kan lett få bandet til å krype oppover på mitt opp-ned-barometer. Sjekk bandcampen deres: Those of the Cursed Light. Låtene holder nokså jevn kvalitet, men skal jeg gi et stalltips så gå for Nocturnal Sacrifice.